17 întrebări înainte de a începe o afacere.

Ce trebuie sa stii inainte de a incepe o afacere.

Inainte de a te apuca de un business nou, te rog mai intai sa raspunzi la aceste 17 intrebari simple la care iti poate raspunde orice antreprenor de succes. Sa conduci o afacere nu este cel mai simplu lucru din lume si de aceea trebuie sa fii pregatit si sa-ti faci temele inainte de a te apuca de ceva nou. Nu uita TIMPUL este foarte important si nu merita sa fie irosit in van. Sper ca aceste intrebari sa te ajute si pe tine asa cum mi-au fost de folos si mie si inca imi sunt. 

1. Care iti sunt motivatiile?
Exista o mare probabilitate sa nu faci bani, sa devii faimos sau sa capeti cunostinte semnificative. Daca unu din aceste motive se afla pe primul loc pentru tine, sincer iti sugerez sa renunti imediat. In orice inceput este nevoie de pasiune si perseverenta, care se trag din scopul principal. Gaseste-ti scopul tau. 

2. Cat de confotabil esti in cazul unui esec?
Orice startup este greu, iar esecul garantat. Frica de esec te sperie, si te poate conduce sa iei decizi proaste pe moment. Chiar daca ai un start bun, vor exista o multime de promisiuni incalcate, asteptari neimplinite si dezamagiri. Te poti descurca fara o determinare exacta? 

3. Care din responsabilitatile tale vor fii intrerupte cand vei incepe businessul?
Nu traiesti izolat. Ai responsabilitati pe care trebuie sa le indeplinesti catre familie, prieteni, societate si de ce nu poate pentru curentul sef ( angajator). Care dintre ele vor fi intrerupte prin acest demers? Chiar merita? 

4. Care este problema pe care vreau sa o rezolv? 
Toate lucrurile incep cu aceasta intrebare. Facebook a vazut un impediment in posibilitatea de a comunica cu colegii de clasa. Celor de la Google nu le plăceau inexactitatea rezultatelor căutării. Instagram cu pozele facute pe mobil care pareau plictisitoare. Keep it simple. 

5. Ai aceasta problema?
Avand o problema personala, iti creeaza practic, o perspectiva instant in orice domeniu de afaceri si o intuitie despre ceea ce doresc potentialii clienti. Daca tu personal nu ai aceasta problema este din start un semn de avertizare majora. 

6.Este deja pe piata?
Daca vrei sa faci bucati mici de hartie pe care sa le lipesti pe frigider, solutia (Post-It) este deja pe piata. Nicio inovatie nu poate perturba produsul deja existent pe piata. Daca cineva deja o face in modul in care tu l-ai conceput, afla ca mai sunt si alti pesti de prins. 

7. Care este oportunitatea?
Un business se face prin a pune in balanta riscul si recompensa. Unde e partea cea mai sus unde poti ajunge? Daca oportunitatea nu este semnificativa, trebuie sa te asiguri ca si riscul este scazut sau mai bine abandonezi nava. 

8. Care este riscul de a testa?
Un startup nu este nimic altceva decat o ipoteza, iar primul pas din start de fiecare data este testarea acelei ipoteze. Cat de greu ( costuri, munca si timp investit) va fi testul pe care il vei conduce? Cate modificari ale ipotezei initiale va trebui sa facem in mod constant bazate pe oportunitate? 

9. Cine urmeaza sa cumpere si de ce?
Sa-i faci pe oameni sa cumpere un produs sau serviciu este o provocare destul de mare. In afara de familie si cativa prieteni apropiati, nimanui nu-i pasa ce faci. Gandeste-te foarte bine la tipul de cumparatori la care incerci sa ajungi, motivatiile lor, si felul in care tu poti sa le satisfaci nevoile. Ce metode de acaparare a cumparatorilor (publicului tinata) vei folosi si care va fi costul acestor metode? 

10. Conceptul este destul de usor de inteles si de descris?
Cu ceva complicat nu vei ajunge nicaieri. Daca potentialii cumparatori, angajati sau parteneri nu pot intelege exact ceea ce incerci sa faci (businessul), te confrunti cu probleme mari. 

11. De cati stalpi ai nevoie pentru a avea succes?
Ierarhia companiei, intermediari, si pana la furnizori mici, toate reprezinta obstacole semnificative pentru succesul pe termen lung. Incearca sa nu fi dependent de anumite vanzari sau de un singur furnizor. 

12. Oferi o vitamina sau un analgezic?
Desi valoroasa, nimeni nu se trezeste dimineata, cu pofta la o vitamina. In schimb, analgezicele abordeaza o nevoie imediata si importanta. Vanzarea unei vitamine, impune necesitatea unei dorinte. Vanzarea analgezicelor necesita doar prezentarea unei solutii. In care dintre categorii se regaseste produsul/serviciul tau? 

13. Care este numerarul tau necesar pentru investitie?
Ce resurse iti trebuie ca sa ai succes si sa reusesti? Oricat ai estimat a fii aceasta suma, dubleaz-o. Cat timp va dura pana vei incepe sa incasezi sume semnificative? Orice perioada ai spus la inceput, tripleaz-o. 

14. Care este rata ta de ardere si pista?
Rata de ardere e suma de bani de care ai nevoie in fiecare luna pentru a tine usile deschise. Pista e suma de bani din mana impartita la rata de ardere, care de obicei este exprimata in luni. O greseala destul de frecvent intalnita este, subestimarea nevoilor financiare si supraestimarea oportunitatilor de vanzare. Aceasta combinatie mortala poate pune capat multor start-uri. 

15. De la cine poti obtine consiliere si sfaturi?
Cu siguranta sunt oameni care au facut ce incerci tu acum. Invatarea din greseliile lor si obtinerea unui sfat din exterior, poate fi o componenta critica pentru succesul tau. Unde sunt acesti oameni si poti lua legatura cu ei? 

16. Ai cele doua competente majore?
Toate start-urile au nevoie de o combinatie intre partea tehnica si soft. In timp ce tu nu trebuie sa fi un expert in ambele, compania ta trebuie. Daca tu nu ai aceste competente, cum ai de gand sa le obtii? 

17. Cine ai de gand sa se ocupe de partea financiara (contabilitate, fisc, finante)?
Acesta este aspectul cel mai trecut cu vederea de catre antreprenori, si creeaza dureri de cap masive in cel mai scurt timp. Nu se accepta sa nu raspunzi acestei intrebari legate de finante. 

Raspunsurile sunt doar pentru tine. Aminteste-ti sa fi sincer cu tine insuti cand raspunzi la intrebari. 
Acestea sunt intrebari dificile, dar necesare.
Cu totii avem sclipiri de moment ce pot fi posibile, alteori doar mari iluzii, dar un start nu se bazeaza doar pe teorie. Aceste intrebari te ajuta sa te pregatesti pentru o oportunitate, asigurandu-te ca nu este doar un vis frumos.